THADDAIOS


BAND NAME: Thaddaios
GENRE: Ambient Unblack Metal / Dungeon Synth
STATUS: Active
LOCATION: Finland

Lineup:
Meadow Grove - Everything

Links:
Bandcamp
Facebook

Unofficial links:
Unblack Metal Wallpapers

Discography:

Pesten som smyger i mörkret (single, 26 March, 2021, Independent)
Format: Digital / Bandcamp
Stream / Download (OFFICIAL)

1) Pestem som smyger i mörket
7:02, lyrics:
Han ska rädda dig
från jägarens snara
och den härjande pesten.
Med sina fjädrar täcker han dig,
under hans vingar
finner du tillflykt.
Hans trofasthet är sköld och skärm.
Du ska inte frukta nattens fasor,
inte pilen som flyger om dagen,
inte pesten som smyger i mörkret
eller sjukdomen som härjar
mitt på dagen.

Eloi, Eloi, lama sabachtani? (single, 27 March, 2021, Independent)
Format: Digital / Bandcamp
Stream / Download (OFFICIAL)

About this song, the artist writes on Bandcamp,
"This song applies [Psalm 88] on the crucifed Christ. The chorus is taken from the Gospel of Mark [chapter 15 vers 34]. The Aramaic text translates to 'My God, my God, why have you forsaken me?' "

1) Eloi, Eloi, lama sabachtani?
6:44, lyrics:
Herre, min frälsnings Gud,
dag och natt ropar jag till dig.
Låt min bön komma
inför ditt ansikte,
vänd ditt öra till mitt rop,
för min själ är mättad med lidanden
och mitt liv närmar sig dödsriket.
Jag räknas bland dem
som går ner i graven,
jag är som en man utan livskraft.
Jag är övergiven bland de döda,
likt de fallna som ligger i graven,
dem du inte längre tänker på
och som inte mer
är i dina händer.

Eloi, Eloi, lema sabachtani?

Du har sänkt mig längst ner i hålan,
ner i mörkret, ner i djupet.
Din vrede vilar tung över mig,
alla dina böljor låter du
skölja över mig.

Du har fjärmat mina förtrogna
från mig,
du har gjort mig vidrig för dem,
fångad så att jag inte kommer ut.
Mitt öga förtärs av lidande.
Herre, jag ropar till dig varje dag,
jag sträcker mina händer
mot dig.
Gör du under för de döda,
kan skuggorna resa sig
och tacka dig?
Förkunnar man din nåd i graven,
din trofasthet i avgrunden?
Känner man dina under i mörkret,
din rättfärdighet i glömskans land?

Eloi, Eloi, lema sabachtani?

Men jag ropar till dig, Herre,
om morgonen möter dig min bön.
Varför, Herre,
förkastar du min själ?
Varför döljer du
ditt ansikte för mig?

Plågad är jag och döende
från min ungdom,
jag bär förskräckelser från dig
och förtvivlar.
Din vredes lågor sveper över mig,
dina fasor förgör mig.
Ständigt omsluter de mig
som vatten,
omringar mig helt och hållet.
Mina nära och kära
har du fjärmat från mig.
I mina förtrognas ställe
har jag bara mörker.

Eloi, Eloi, lema sabachtani?

Eloi, Eloi, lema sabachtani?

Han skall krossas (single, 3 April, 2021, Independent)
Format: Digital / Bandcamp
Stream / Download (OFFICIAL)

The lyrics are inspired by [Psalm 69] and [Romans 16:20].
The choice of cover art was inspired by Hebrews 2:14-15.

1) Han skall krossas
4:22, lyrics:
Fräls mig, Gud!
Vattnet når mig till halsen.
Jag har sjunkit i djupaste dy
utan fotfäste,
jag är ute på djupt vatten
och strömmen sköljer över mig.
Jag har ropat mig trött,
min strupe är hes,
min blick är matt
av väntan på Gud.

Fridens Gud ska snart krossa Satan under era fötter.

De som hatar mig utan anledning
är fler än håren på mitt huvud.
Många vill förgöra mig,
de är mina fiender utan orsak.
Vad jag inte har stulit
måste jag ersätta.
Gud, du känner min dårskap,
min skuld är inte dold för dig.
För din skull får jag utstå hån,
vanära täcker mitt ansikte.

Fridens Gud ska snart krossa Satan under era fötter.

De gav mig galla att äta
och ättika att dricka i min törst.
Låt deras bord framför dem
bli en snara, ett straff och en fälla.
Låt deras ögon förmörkas
så att de inte ser,
låt deras ben ständigt vackla.
Ös din vrede över dem,
låt din glödande harm
hinna upp dem.

Kom till min själ, återlös den,
friköp mig från mina fiender.
Jag vill prisa Guds namn med sång
och upphöja honom
med tacksägelse.

Fridens Gud ska snart krossa Satan under era fötter.

Death Dethroned (single, 4 April, 2021, Independent)
Format: Digital / Bandcamp
Stream / Download (OFFICIAL)

"The lyrics are based on Hebr 2:14-15; Matt 28:1-8, except for the chorus".

1) Death Dethroned
4:52, lyrics:
Since the children have flesh and blood, he too shared in their humanity so that by his death he might break the power of him who holds the power of death – that is, the devil – and free those who all their lives were held in slavery by their fear of death.

Death dethroned

After the Sabbath, at dawn on the first day of the week, Mary Magdalene and the other Mary went to look at the tomb.

There was a violent earthquake, for an angel of the Lord came down from heaven and, going to the tomb, rolled back the stone and sat on it. His appearance was like lightning, and his clothes were white as snow. The guards were so afraid of him that they shook and became like dead men.

The angel said to the women, ‘Do not be afraid, for I know that you are looking for Jesus, who was crucified. He is not here; he has risen, just as he said. Come and see the place where he lay. Then go quickly and tell his disciples: “He has risen from the dead and is going ahead of you into Galilee. There you will see him.” Now I have told you.’

Death dethroned

Dödens ängel (single, 6 April, 2021, Independent)
Format: Digital / Bandcamp
Stream / Download (OFFICIAL)

1) Dödens ängel
12:37, lyrics:
Mose kallade till sig alla de äldste i Israel och sade till dem: ”Gå och hämta ett lamm för varje hushåll och slakta påskalammet! Ta en knippa isop och doppa den i blodet som är i skålen och stryk blodet på det övre dörrträet och de båda dörrposterna. Ingen av er får gå ut genom dörren till sitt hus före morgonen, för Herren ska gå fram för att slå Egypten. Men när han ser blodet på det övre dörrträet och de båda dörrposterna ska han gå förbi dörren och inte låta fördärvaren komma in i era hem och slå er.
(2 Mos 12:21-23)

Själens mörka natt (album, 27 April, 2021, Independent)
Format: Digital / Bandcamp
Stream / Download (OFFICIAL)

About the album:
"The dark night of the soul (in Swedish 'själens mörka natt') is a well-known expression describing a spiritual crisis on the soul's journey to communion with God. This album explores this experience, beginning with twilight ('Skymning') and ending with dawn ('Gryning'), when the crisis is finally over."

1) Skymning
3:57, instrumental

2) Själens mörka natt I
7:45, instrumental

3) Själens mörka natt II
11:25, lyrics:
Säger jag:
"Låt mörker täcka mig
och ljuset bli natt omkring mig",
så är inte mörkret mörkt för dig.
Natten lyser som dagen,
mörkret är som ljuset.

(Psalt. 139:11-12)

4) Gryning
5:56, instrumental



Elegy for the Victims of War (split)

Left: 6 May, 2022, Independent, Bandcamp
Right: 4 October, 2022, The Shrouded Winter, Cassette (25 copies)

Split with the artist's other project, Meadow Grove.
Dedicated to the victims of the war in Ukraine.

For the tape version, Meadow Grove's tracks (1-3) are on Side A / "Side Meadowgrove", and Thaddaios' (4-6) are on Side B / "Side Thaddaios".

4) Thaddaios - I en belägrad stad
5:05, lyrics:
Min tid är i dina händer.
Rädda mig från mina fienders hand,
från dem som förföljer mig.

Du utlämnar mig inte
i fiendens hand,
du ställer mina fötter
på rymlig plats.

Förbarma dig över mig, Herre,
jag är i nöd!

Jag är glömd och borta
ur deras hjärtan, som död,
jag har blivit som ett krossat kärl.

Lovad är Herren!
Han har visat mig
sin underbara nåd
i en belägrad stad.

    
5) Thaddaios - Heretical Nightmare
7:14, lyrics:
(sample)
"WARNING. Says the Department of Civil Protection of the Lviv Regional State Administration. Citizens, air alarm. Turn off the lights, gas, put out the fire in the furnaces. Take personal protective equipment, documents, food and water supplies. Warn your neighbours and help the sick and elderly to go outside. Get to the shelter or hide in the area as soon as possible. Keep calm and order, listen carefully to the messages of the Department of Civil Protection of the Lviv Regional State Administration. " (Translation of the message given in the field recording from Lviv, Ukraine, on the 19th of march 2022)

This dream does not lead to glory
It leads to bloodshed and sorrow
To shame and anguish
To utter defeat


6) Thaddaios - Requiem Eternam
4:22, lyrics:
Requiem aeternam dona eis, Domine;
et lux perpetua luceat eis.


(sample)
"Requiem aeternam dona ei, Domine.Et lux perpetua luceat ei. Requiescat in pace. Amen. Anima ejus, et animae omnium fidelium defunctorum per misericordiam Dei requiescant in pace. Amen."
(from "Rituale Romanum - De Exequiis Ordo", edition 1847)

Thaddaios / self-titled (compilation, 15 August, 2022, The Shrouded Winter)
Format: Cassette, limited 25 copies
Buy the tape (OFFICIAL)

See above for lyrics!

Side A
1) Death Dethroned 4:52
2) Dödens ängel 12:37
3) Eloi, Eloi, lema sabachtani 6:44
4) Han skall krossas 4:22
5) Pesten som smyger i mörkret 7:02

Side B
1) Gryning 5:56
2) Själens mörka natt I 7:45
3) Själens mörka natt II 11:25
4) Skymning 3:57


__________________
IncompletePage, NotOnMA, SimilarTo
Anyone have the original Ukrainian for "Heretical Nightmare"?


Similar to: [SECULAR] Aghast (Nor), Winternacht, Nargul, Dryadel, [CHRISTIAN] Fathomage, Coldrealm, Sacred Forests, early Betheos Abshalom, Maranatha (pre-Divine Mantra), (add more later)

No comments: