VIRGIN GAUGE




BAND NAME: Virgin Gauge
GENRE: Depressive / Experimental Unblack Metal / DSBM
STATUS: Split-up
LOCATION: Sweden (Umeå, Västerbottens län)

May have formed in 2008.
Split up in 2011. K Svartsjuk no longer plays, or listens to, black metal music.
"We have moved on to brighter and happier methods of expressing ourselves but let us not forget where we came from."

Lineup:
K. Svartsjuk (Digre, ex-De Tärda) - All instruments, Vocals

Links:
Bandcamp

Discography:

(artwork
not
available)

Alive (demo, NOT SURE IF RELEASED)
Format unknown

"Inlåst lust" was recorded live.

??) Inlåst lust 11:27


Agape (album, 2009, Bolvärk)
Format: Cassette, limited 50 copies

All track lengths unknown.

1) Bräcker henne
2) Fjättrad vid mig
3) Venus
4) Glöden
5) Hon är likt vinden
6) Vid avgrundens grind
7) När dagen försvinner


Att tala i avskurna tungor (compilation, 2010, Bolvärk)
Format: Cassette

Side A, track 10) Virgin Gauge - Ofrivillig älskog 3:02

Original 3504x3888 res [here]. ............... Original 2232x2232 res [here].

..............................................
Original 5184x3888 res [here]..................................

Broderskap och Vänskap (album)

Left: 2011, Ortodox Musicförlag, Cassette, limited 100 copies
Right: 14 August, 2017, Independent, Bandcamp

Guest appearances:
K. Kardinal - Drums

On the cassette version, track 1 is on Side A, and track 2 is on Side B.

1) Upprepad förlust och uppmuntrad hoppfullhet
14:59

2) Sannorlik leda
14:56

This image has been resized.
To view the original 2232x2232 res, click [here].

Utåtriktad och utsiktslös (compilation, 23 August, 2017, Independent)
Format: Digital / Bandcamp
Stream / Download (OFFICIAL)

Guest appearances:
C. Blomqvist - Unknown
M. Häggkvist - Unknown
K. Johansson Westergren - Unknown
A. Sellstedt - Unknown
D. Engberg - Unknown

Track 9 was recorded live, and is taken from the "Alive" demo.

"Previous unpublished material. These songs are from the whole period, from the beginning to the end, of this act called Virgin Gauge. There will be no more recordings. We have moved on to brighter and happier methods of expressing ourselves but let us not forget where we came from. Glory to God."

1) En ljus horisont
2:42

2) Banja Luka
10:14, lyrics:
Nu vill jag så gärna liderligt besjunga mitt hjärtas längtan och skönheten hos den sorg som kokar upp i mitt blödiga hjärta så fort en flickas namn dröjer sig kvar innanför mina öronsnäckor. Detta vill jag fast än jag mycket riktigt vet att längtan efter det som hör denna dödliga värld till också är det som leder mig från det alltid varande och aldrig förgängliga ljuset som aldrig blev tänt och som aldrig någonsin slocknar. När mitt hjärta längtar - längtar det efter dig Herre och när jag förleder mig själv att längta efter annat - leder jag mig själv i fördärvet. Men nu så vill jag göra väsen av saknaden efter en vacker liten flicka som stal mitt hjärta när jag reste runt i öst en gång.

Inget klär mig - utom längtan efter dig.
Inget mättar mig nu -
Förutom att med sorg och saknad
Upprepa ditt namn i min mun utan att ljudet
Lämnar mina läppar.
Inga ting finner jag sköna utom minnesbilden av dig.
Ingenting kan släcka min törst
Såsom de tårar jag fäller
Sedan du omfamnade mig
Och sa förväl och kom snart tillbaka.

Ja så klär jag mig i saknaden efter denna underbara lilla tjej. Jag spelar ofta upp minnet från när vi talade med varandra en gång och hon tvangs avbryta samtalet då hennes chef bad henne putsa fönster. När hon sedan gjorde detta sneglade jag försiktigt åt hennes håll och njöt av hennes skönhet. Hon var helt klädd i vitt och rörde sig så graciöst som bara få flickor kan. Självsäkert, skönt, ljuvligt och samtidigt dygdigt. Men som alltid såg jag skönheten på fel sätt, ville göra den till min egen och så föreviga den. Därför är min saknad också oren. Då jag genom att lovsjunga den istället för att lovsjunga Honom som skapade denne jag nu tycks sakna.

Jag vände nämligen ryggen mot ljuset
Och ögonen mot det som blev upplyst.
Mina ögon såg därför det som blev ljust,
Men inte själva ljuset.


3) Nedslagen figur
6:26

4) Påföljden
8:59

5) Ofrivillig
7:32

6) Sakernas tillstånds upphörande
5:52

7) Hånleende tomhet
2:29

8) Nidbild
2:57

9) Inlåst lust
11:27




______________________________________________
IncompletePage, CouldUseBetterImages, UncertainInfo
INFO:
1) The rest of the lyrics. 2) Missing track lengths for "Agape". 3) When did the project form? 4) There was only one band member -- this is confirmed several places online, including from the artist himself. But then, who is the 2nd person in the band photo?
IMAGES:
1) Better-quality artwork for "Agape". 2) Better-quality artwork for the TAPE version of "Broderskap..." 3) Better-quality image of the band photo?

No comments: